Meldkamer ziet precies waar beller is

REGIO – Wie het alarmnummer 112 belt in een noodgeval, weet soms niet precies waar hij
of zij zich bevindt. De gezamenlijke meldkamer van politie, brandweer en ambulancedienst
in Dordrecht neemt in oktober een systeem in gebruik waarmee de exacte locatie van
de beller automatisch zichtbaar kan worden gemaakt. Tijdverlies bij het op pad sturen
van hulpdiensten wordt met ‘Vaststelling Incident Locatie’ (VIL) tot een minimum beperkt.

“Mensen die 112 bellen terwijl ze onderweg zijn, bevinden zich vaak in een omgeving die ze
niet precies kennen”, verduidelijkt directeur Hans Janssen van de Ambulancedienst Zuid-Holland Zuid.
“Dan moeten ze met handen en voeten duidelijk maken waar ze zijn, door bijvoorbeeld objecten
in de omgeving te beschrijven. Een betrokkene bij een ongeval kan ook zo geschrokken zijn,
dat hij of zij het allemaal even niet meer weet.”

Een paar keer per week maken de meldkamercentralisten van de regio Zuid-Holland Zuid mee
dat het even tijd kost om de precieze incidentlocatie boven water te krijgen, aldus Janssen.
“Het systeem VIL dat wij gaan gebruiken, maakt een einde aan het zoeken – mits de noodoproep
binnenkwam met een smartphone. De centralist stuurt een sms naar die smartphone en vraagt
de beller om deze te beantwoorden. Door dat te doen, verstuurt de beller zijn of haar precieze
locatiegegevens direct terug aan de meldkamer.”

Hoeveel tijd ermee gewonnen wordt en wat dit precies opbrengt, is op voorhand niet te zeggen.
Janssen: “We gaan in de praktijk uitvinden hoe vaak VIL in actie komt en of de kwaliteit en snelheid
van de zorg en hulp daardoor toenemen.”